ASS................TO ALL MY BROTHER N SISTER
Ga terasa dah di pertengahan bulan Rajab, ga lama lg bulan sya’ban n Ramadhan.

Sampai sejauh mana persiapan kita menyambut kedatangan bulan Ramadhan dengan mempersiapkannya di bulan Rajab n Sya'ban ?

apakah kualitas ibadah puasa yg kita jalani akan sama sj dengan tahun2 sebelumnya...........

berikut dibawah ini ada secuil nasihat bagi kita semua (khususnya utk sy pribadi) bahwa begitu byk jalan utk memperbaiki diri yg terkadang kita tidak tau atau kita tidak mau tau



Rajab mempunyai gelar bulan Allah. Dikatakan begitu kerana ia adalah satu bulan yang mulia di mana Allah telah bermurah hati mengampunkan dosa-dosa hamba-hambaNya, mengangkatkan derajat mereka serta melipatgandakan pahala mereka yang melakukan amal ibadat dalam bulan ini. Sekiranya dalam bulan-bulan biasa, satu kebajikan dibalas dengan 10, tetapi dalam bulan Rajab setiap kebajikan dibalas dengan 70. Dalam bulan ini juga Allah telah menjalankan Nabi Muhammad s.a.w. dalam peristiwa Isra' dan Mi'raj iaitu dari Masjidil Haram (Mekah) ke Masjid Aqsa dan dari sana pula dibawa ke Sidratul Muntaha, untuk menerima kewajiban solat 5 waktu sehari semalam. Setiap kali kedatangan bulan Rajab, seorang abidah (wanita yang kuat beribadat) mewiridkan bacaan 'Qulhuwallahu Ahad' sebanyak 11 kali selepas solat Subuh. Ini dilakukannya setiap hari sepanjang Rejab pada tiap-tiap tahun. Usaha ini dilakukannya sebagai tanda memuliakan Bulan Rajab. Selain itu, wanita ini akan memakai pakaian yang kasar menggantikan pakaian biasa yang dipakainya pada bulan-bulan lain. Suatu hari, dia jatuh sakit. Sebelum menghembuskan nafas terakhir, wanita itu sempat berwasiat kepada anak-anaknya jika dia mati kafankannya dengan kain kasar yang dipakainya. Dalam keadaan yang tenang, wanita itu menghembuskan nafasnya yang akhir. Semasa mengkafankan jenazah ibunya, anak-anaknya terasa aib untuk menggunakan kain kapan yang sudah uzur dan lusuh, lalu menggantikannya dengan kain kafan yang baru. Pada malam itu, anaknya bermimpi berjumpa ibunya. Ibunya bertanya mengapa mereka tidak mematuhi wasiatnya. Perbuatan mengkafannya dengan kain yg bagus menyebabkan ibunya tidak meridhoi mereka. Seketika itu anaknya terjaga dari tidurnya, dia berasa amat sedih dan menyesal atas perbuatannya. Dia segera ke kubur pada malam itu juga lalu menggali kubur ibunya untuk menggantikan dengan kain kafan yang lusuh. Alangkah kagetnya apabila mendapati mayat ibunya tidak ada di situ. Anaknya berasa amat heran. Tiba-tiba kedengaran satu suara 'Hai anak! Tidakkah kau tahu bahawa orang yang memuliakan bulan Rajab tidak akan bersendirian di dalam kubur.' Mendengar suara itu, anaknya segera faham. Dia pun menimbun kembali tanah kubur yang digalinya lalu pergi dari situ. Wallahu 'Alam.

1. siapa yang memuliakan bulan Rejab akan dimuliakan Allah.

2. Allah lebih suka melihat hambaNya yang beramal sedikit tetapi berkesinambungan daripada mereka yang beramal banyak tetapi hny sesaat

3. Kita hendaklah mencari keridhaan ibu kerana keredhaan Allah bergantung pada keredhaannya.

4. Syurga di bawah tapak kaki ibu. Dalam kata-kata lain salah satu syarat untuk memasuki syurga ialah mentaati kedua orang tua

5. Anak yang taat akan segera meminta keampunan daripada orang tua jika dia melakukan kesalahan.

6. Orang yang memuliakan bulan Rejab akan dimasukkan ke dalam syurga.

7. Liang lahad (tanah perkuburan) menjadi pintu syurga bagi mereka yang beramal soleh. Sebaliknya akan bertukar menjadi pintu neraka bagi mereka yang kufur dengan Allah.

8. Liang lahad menjadi amat luas dipenuhi dengan taman syurga untuk mereka yang taat kepada Allah dan RasulNya.

9. Liang lahad juga menjadi amat sempit dengan dipenuhi dengan ular dan kalajengking yang sentiasa menyiksa mayat yang kufur dan sentiasa membuat maksiat di dunia ini.

10. Kejadian ini berlaku adalah karena Allah hendak membukakan rahsia balasan Allah kepada orang yang memuliakan bulan Rajab.

11. Setiap sesuatu yang berlaku di dunia ini tidak berlaku secara sia-sia. Bahkan ada sesuatu yang tersirat di sebaliknya. Inilah yang perlu kita fikirkan untuk diambil iktibar.

12. Amal ibadat semasa hidup menjadi teman sejati semasa di kubur. Harta kekayaan yang dikumpul semasa di dunia belum tentu menjamin kebahagiaan di akhirat.


WASS.........sam - depok